Juni Chipmaand
De maand juni staat zoals elk jaar weer in het teken van het chippen en registreren van (huis)dieren. Tijdens deze maand lichten we je in over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van het chippen van dieren en bieden we een unieke korting op onze chipreaders. In dit blog vertellen we je meer over de vernieuwde wetgeving voor de registratie van paarden en meer over het chippen en registreren van dieren.
Wat is een chip en hoe wordt een dier gechipt?
Een chip, ook wel transponder genoemd, is een heel klein buisje van bioglas of kunststof en bevat een klein stukje micro-elektronica. Deze micro-elektronica bestaat uit een spoel en een microchip, waar het registratienummer in opgeslagen zit. Door een afleesapparaat in de buurt van de chip te houden wordt er een signaal uitgezonden, deze kan worden opgevangen met het afleesapparaat en zo kan vervolgens het registratienummer worden uitgelezen. Door het registratienummer af te lezen kan er informatie worden verkregen over het dier en de contactgegevens van de eigenaar.
Een dier kan worden gechipt door het inbrengen van een microchip met een injectienaald onder de huid. De inbreng van een microchip bij een dier is relatief pijnloos en vergelijkbaar met andere injecties. Bij voorkeur wordt de chip bij honden en katten aan de linkerzijde van de hals, of op een plek tussen de schouderbladen ingebracht. Soms gebeurt dit bij andere dieren ook wel eens op een andere plek, zo wordt de chip bij paarden bijvoorbeeld in de spieren geplaatst.
Het belang van chippen en registreren?
Het kan om allerlei redenen belangrijk zijn dat (huis)dieren kunnen worden geïdentificeerd en dat de bij het dier behorende gegevens worden opgeslagen. Allereerst kan op deze manier het aantal vermiste en zwerfdieren worden teruggebracht. Daarnaast kan de handel in dieren beter in kaart worden gebracht met een goed, compleet identificatie systeem. Ook is het chippen en registreren voordelig bij de bestrijding van dierenziektes. Zo wordt er bijvoorbeeld gemakkelijk informatie verkregen of het dier daadwerkelijk de vaccinaties, welke in het dierenpaspoort staan, heeft gehad.
Om een dier te kunnen identificeren, moet het ook daadwerkelijk ergens geregistreerd staan. Het chipnummer moet dus worden gekoppeld aan de gegevens van het dier en je eigen contactgegevens. Let er wel op dat een telefoonnummer- of adreswijziging wordt doorgegeven aan de databank, want je hebt niks aan een chipnummer als de daaraan gekoppelde gegevens achterhaald of onjuist zijn.
Tegenwoordig komt chip-en registratieverplichting steeds meer voor bij dieren. Zo is het voor honden en paarden inmiddels verplicht, maar voor katten nog niet. Juist bij katten is het chippen en registreren belangrijk, omdat er veel katten zwerven en/of in de opvang komen. Tijdens de Juni Chipmaand willen we je stimuleren om klanten het belang van het chippen, registreren en controleren van dieren in te laten zien. Naast het feit dat het veelvuldiger wordt verplicht, brengt het namelijk ook vele voordelen met zich mee.
Verandering in de wetgeving: Paardenregistratie
Op 21 april 2021 zijn er strengere regels ingegaan wat betreft de registratie van de verblijfplaats van paarden en andere paardachtigen, zoals pony’s, ezels en zebra’s. Naast de verplichting dat deze dieren een paspoort én een chip moeten hebben, is de houder van een paardachtige nu ook verantwoordelijk voor een goede registratie in het I&R systeem. Het is ten alle tijden verboden het dier te houden, wanneer deze 9 maanden of ouder is, en het paard geen paspoort én chip heeft.
Vanaf 21 april 2021 is de Europese Diergezondheidsverordening ingegaan. Deze bepaalt dat de locaties waar paardachtigen verblijven een UBN moeten hebben. De houder is in dit geval verantwoordelijk voor een juiste registratie van de verblijfplaats, wanneer het dier langer dan 30 dagen bij de houder zal zijn. Om een goede en actuele registratie van de dieren te verzekeren, is deze vernieuwde wetgeving in het leven geroepen. Het is namelijk belangrijk om te weten waar welk paard is. Uiteraard is dan de voorwaarde dat het paard gechipt is en een paspoort heeft.
Voor meer informatie kun je het artikel van het RVO lezen: Artikel dierenregistratie.
Wil je nou meer weten over de Chipmaand of ons beschikbare assortiment? Neem contact op met jouw rayonmanager, of met onze Customer Service, via 0570-87 02 95 of info@fvdvoorenveterinair.nl.